VI Letni Festiwal Organowy Drukuj

Serdecznie zapraszamy na VI Letni Festiwal Organowy do kościoła Bożego Ciała w Tucholi w każdą niedzielę sierpnia o 19.00. Usłyszymy nasze organy w nowym wydaniu po pierwszym etapie remontu i modernizacji. Ks. Ireneusz Kalf

 

KONCERT FIMAŁOWY 28.08.2016

J.S.Bach – Piece d’orgue BWV 572 ( organy solo )

Antonio Vivaldi (1678-1741)

Il cimento dell'armonia e dell'invenzione Le quattro stagioni:

Koncert skrzypcowy E-dur, RV 269 Wiosna

Allegro, Largo, Danza Pastorale

Koncert skrzypcowy g-moll, RV 315 Lato

Allegro no molto, Adagio, Presto

Koncert skrzypcowy F-dur, RV  293 Jesień

Allegro, Adagio molto, Allegro

Koncert skrzypcowy f-moll, RV 297 Zima

Allegro no molto, Largo, Allegro

Wyk: Intemperata - /Bydgoszcz/ oraz Błażej Musiałczyk -organy- /Gdańsk/.

Zespół Intemperata to grupa młodych artystów propagujących muzykę dawną wykonywaną na instrumentach historycznych. Zespół charakteryzuje nieszablonowa i pełna ekspresji interpretacja barokowych dzieł. Założeniem zespołu jest praca bez dyrygenta. W konsekwencji każdy z muzyków ma silny wpływ na charakter oraz interpretację prezentowanych utworów. Zróżnicowany repertuar obejmuje znane utwory epoki baroku, m.in. koncerty A. Vivaldiego z cyklu Cztery pory roku, jak również odkrywane na nowo i często nieznane utwory dawnych polskich kompozytorów, które przyjmowane są podczas koncertów z równie wielkim entuzjazmem. Muzycy zespołu są absolwentami Akademii Muzycznej w Bydgoszczy działającymi na co dzień w instytucjach kulturalnych regionu kujawsko-pomorskiego. Współpracują razem w ramach różnorodnych projektów, m.in.: cykl koncertów podczas Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego na Ziemi Kłodzkiej, XI Dni Muzyki Dawnej (AM w Bydgoszczy), Bydgoska Orkiestra Kameralna czy koncerty muzyki polskiej w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.

 

Skład zespołu:

Michał Marcinkowski, Marcin Tarnawski, Natalia Tyrańska – skrzypce

Ewa Żołyniak-Adamska – altówka

Ewa Witczak – wiolonczela

Krzysztof Sypek – kontrabas

Dorota Zimna – klawesyn


Błażej Musiałczyk - organy - pochodzi z Sieradza. Na stałe związany z Gdańskiem, gdzie od 2006 roku pełni funkcję organisty Archikatedry Oliwskiej jak również prezentatora znajdujących się tam, słynnych na całym świecie organów. W latach 2010 - 2015 pełnił funkcję dyrygenta chóru Gdańskiego Seminarium Duchownego. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku - Wrzeszczu. Błażej Musiałczyk jest dyrektorem artystycznym Letniego Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi oraz prezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki. Na stałe współpracuje ze znakomitym trębaczem - Pawłem Huliszem, z którym koncertuje na wielu festiwalach muzyki organowej i kameralnej, oraz sopranistką Małgorzatą Rocławską. Współpracuje również z gdańskim kwartetem trąbek naturalnych - Tubicinatores Gedanenses. Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjanskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku, kontynuującego tradycję słynnej szkoły organistowskiej w Przemyślu. Studia rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Naukę kontynuował w klasie organów prof. Romana Peruckiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie w roku 2005 został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi. Uczelnię ukończył, uzyskując dyplom w roku 2008. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów takich jak Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, Jose Enrique Ayarra Jarne, Jaroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen (improwizacja organowa). W roku 2006 wziął udział w nagraniu płyty "Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku-Oliwie" która została nominowana do nagrody Fryderyka, a następnie uzyskała status złotej płyty. Posiada na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji. Koncertuje w kraju i za granicą jako solista i kameralista.

www.blazej.com.pl

 


 

PROGRAM KONCERTU 21.08.2016
Kamil Kruczkowski – trąbka , Adam Sadowski – organy
Jan Křtitel Kuchař (1751-1829) Fantasia sol minore (organy solo)
Georg Friederich Haendel (1685-1759) - Suita D-dur z "Muzyki na Wodzie" (trąbka i organy)
Antonín Leopold Dvořák (1841-1904) Largo z symfonii e- moll “Z nowego świata” (organy solo)
Georg Friederich Haendel (1685-1759) - Aria z wariacjami (trąbka i organy)
Theodore Salome (1834-1897) - Scherzo, op. 63, nr. 8 (organy solo)
James Stephenson (1969)- Divertimento (trąbka i organy)
Michał Lorenc (1955) - Ave Maria (trąbka i organy)
Jeremiah Clarke (1674-1707) - Trumpet Voluntary (trąbka i organy)


ADAM SADOWSKI - organista, organizator życia muzycznego, nauczyciel muzyki, doktorant psychologii muzyki. Urodzony w 1986 roku w Ciechanowie, swoją muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Ciechanowie w klasie akordeonu, następnie kontynuował naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Mławie ucząc się gry na organach. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów Prof. Romana Peruckiego. Dyplom uzyskał w roku 2010. W 2014 roku również w gdańskiej Akademii Muzycznej ukończył Podyplomowe Studia Mistrzowskie w zakresie Interpretacji Organowej w klasie Prof. Romana Peruckiego. Adam Sadowski uczestniczył także w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej, które prowadzili m. in. Peter van Dijk - Holandia, Enrique Ayarra Jarney - Hiszpania, Pierre Pincemaille - Francja, Emanuel Caldi - Włochy. Brał również udział w konkursach muzyki organowej w Giżycku oraz Rumi. Pełni funkcję organisty parafii p.w. Zesłania Ducha Świętego w Sopocie Kamiennym Potoku oraz nauczyciela muzyki w Zespole Szkół Sportowych w Gdańsku. Jednocześnie przygotowuje rozprawę doktorską z psychologii muzyki na Uniwersytecie Gdańskim pod kierunkiem Prof. Teresy Rostowskiej i dra Rafała Lawendowskiego. Jego zainteresowania skupiają się wokół psychologicznych wyznaczników wykonawstwa muzycznego. Ma w swoim dorobku publikacje naukowe w literaturze polskiej i angielskiej. Adam Sadowski sprawuje kierownictwo artystyczne nad „Festiwalem organowym św. Michała Archanioła” w Płońsku. Rokrocznie występuje jako solista i kameralista w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej w kraju i zagranicą. Na stałe współpracuje z pierwszym trębaczem Opery Bałtyckiej-Kamilem Kruczkowskim.

 

Kamil Kruczkowski - ur. 21.02.1988r w Połczynie Zdroju. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w Świdwińskiej Orkiestrze Dętej z skąd pochodzi. Następnie kontynuował naukę gry na trąbce w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Białogardzie pod kierunkiem mgr Stanisława Panasiuka. W 2005 roku ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. w Gdańsku w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku również w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego oraz mgr Adama Stachowiaka. Uczestnik licznych kursów i warsztatów trąbkowych prowadzonych m.in. przez prof. Igora Cecocho, prof. Richarda Stoelzela, Gabora Boldoczki, Richarda Carsona Steuarta. Laureat konkursu "Etiuda 2005" w Szczecinie. Brał udział również w wielu konkursach trąbkowych ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie. Jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy uczestniczy w wielu ogólnopolskich oraz międzynarodowych festiwalach muzycznych i koncertach. Występował m.in. niemal w całej Europie oraz w bieżącym roku w Chinach. Na stałe Kamil Kruczkowski pracuje jako pierwszy trębacz Opery Bałtyckiej w Gdańsku, pedagog w Szkole Muzycznej I st. w Kolbudach oraz jako asystent w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 


PROGRAM  KONCERTU 14.08.2016

 

 

 

 

Waldemar Krawiec - organy (Zabrze)

Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Concerto G-dur BWV 592

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium chorałowe “Wenn wir in höchsten Nötten sein” BWV 641

Wilhelm Ernst Bach (1759-1845) – Toccata C-dur

Moritz Brosig – Preludium G-dur op.12 nr 1

Wilhelm Rudnick – II Sonata D-dur  op.49

Allegro moderato.  Andante.  Allegro marcato.

Wilhelm Rudnick – Preludium chorałowe “Wenn ich nur habe” op. 69  nr 2

Charles Callahan – Partita „Lasst uns erfreuen”

Waldemar Krawiec – urodził się w 1964 roku w Kędzierzynie – Koźlu. Naukę gry na organach rozpoczął w Studium Organistowskim przy Kurii Biskupiej w Opolu pod kierunkiem Barbary Ślęczek. Ukończył z wyróżnieniem PSM II stopnia w Zabrzu w klasie organów Łucji Krosny-Widerowej. Będąc na roku dyplomowym pełnił przez rok obowiązki organisty w kościele św. Mikołaja w Kędzierzynie, po śmierci pierwszego nauczyciela fortepianu Wiktora Świętka. Następnie studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego. U swego mistrza ukończył również studia podyplomowe. Tematem jego pracy dyplomowej, było przygotowanie do druku Fantazji op. 14 Jana Gawlasa. W czasie studiów pełnił obowiązki organisty w kościele p.w. śś. Jana i Pawła Męczenników w Katowicach (Dąb), a po studiach przez 7 lat w kościele św. Kamila w Zabrzu. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej w Polsce, Niemczech i Belgii, prowadzonych przez wybitnych profesorów: U. Spang-Hansena, J. Boyera, J. Ferrarda, Ch. Bosserta, N. Danby. W 1994 r. otrzymał wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu za najlepsze wykonanie utworu „Mater dolorosa”. Brał udział w wielu koncertach jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, Włochy, Węgry, Czechy, Słowacja, Łotwa, Rosja, Finlandia). Interesuje się muzyką śląską. W 1996 r. brał udział w koncercie poświęconym 25 rocznicy śmierci śląskiego kompozytora Fritza Lubricha. W 2003 roku już po raz drugi brał udział w Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu, gdzie wykonał monograficzne koncerty poświęcone twórczości wrocławskiego organisty i kompozytora Moritza Brosiga. W roku 2000 otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Zabrze za osiągnięcia pedagogiczne oraz wkład w rozwój kultury w mieście. Z jego inicjatywy zapoczątkowano w 1995 roku koncerty organowe w Zabrzu, które przekształciły się w Międzynarodowy Festiwal Organowy im. ks. Antoniego Chlondowskiego. Został dyrektorem artystycznym tego Festiwalu. Prowadzi klasę organów w PSM II st. w Zabrzu. Jest wykładowcą w Studium Muzyki Kościelnej i Diecezjalnej Szkole Organistowskiej w Gliwicach. Udzielał się     w pracach redakcyjnych nad wydaniem nowego Chorału „Droga do nieba”. Uczestniczył w projekcie zakupu i instalacji organów do kościoła św. Jakuba na wyspie Sachalin (Rosja). Na ten cel zagrał 30 koncertów charytatywnych w diecezji gliwickiej i opolskiej. W roku 2013 zagrał koncert inauguracyjny w kościele św. Jakuba na Sachalinie gdzie zostały zamontowane nowe organy. Nagrał płytę CD rejestrującą cztery instrumenty śląska opolskiego oraz płytę z muzyką kompozytorów śląskich. We wrześniu 2015 roku otrzymał nagrodę w dziedzinie kultury od Prezydenta miasta Zabrze. Jest członkiem Diecezjalnej Komisji Odbioru Organów w Gliwicach.

 


KONCERT INAUGURACYJNY: TUCHOLA, 7.VIII.2016 KOŚCIÓŁ P.W. BOŻEGO CIAŁA

MARCIN CISZEWSKI-kontratenor(Gdańsk)*
EWA BĄK-organy(Bielsko-Biała)

P R O G R A M
James  Rogers(1857-1940)-  Prologue
Giovanni Battista Bononcini(1672-1750)- „Per la Gloria” z opery „Griselda” *
Leopold Mozart(1719-1787)- Sonata B-dur ,cz.I
Wolfgang Amadeusz Mozart(1756-1791)- 2 pieśni kościelne *
Feliks Mendelssohn-Bartholdy(1809-1847)- Allegro B-dur
Johannes Brahms(1833-1897)- “The Lady-bird” *
Aloys Claussman(1850-1926)- Scherzo op.16
Vincenzio Calestani(1589-1617)- Accorta Lusinghiera *
Francesco Durante(1684-1755)- Arietta “Danza,danza,fanciulla gentille” *
Luigi Boccherini(1743-1805)- Menuet (opr.Edwin H.Lemare)
Giacomo Carissimi(1605-1674)- “Vittoria, mio core” *
Samuel Tudor  Strang(1856-1921)- Cantiqe d”Amour
Marian Sawa(1937-2005)- Ave Maria *
Eugeniusz Brańka(1922-2009)- Wariacje Fatimskie - Salve Regina *

 

Ewa Bąk pochodzi z Bielska-Białej. Ukończyła liceum muzyczne  w klasie fortepianu oraz Wrocławską Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego. Brała udział w kursach prowadzonych przez: Guy Boveta, Herberta Wulfa, Josefa Hofera, Oliviera Latry, Gerharda Weinbergera, Bernharda Gfrerera, Wolfganga Zerera, Ludgierda Lohmana, Michala Novenko, Petera Van Dijka, Juliana Gembalskiego, Marka Toporowskiego, Mariettę Kruzel-Sosnowską. Ukończyła Studium Korepetycji Wokalnej przy Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w kraju i za granicą (Szwecja, Belgia, Niemcy, Czechy, Szwajcaria). Zajmuje się kameralistyką zarówno na fortepianie jak i na organach. Współpracuje z wieloma solistami instrumentalistami i wokalistami z polski oraz z zagranicy: Kałudi Kałudow, Józef Frakstein, Anna Nyberg, Jadwiga Teresa Stępień, Izabela Kłosińska, Marcin Ciszewski (z którym nagrała płytę). Ma w swym dorobku artystycznym koncerty z chórami z Japonii, USA, Austrii. Prowadzi klasę organów w Diecezjalnym Studium Organistowskim przy Kurii w Bielsku-Białej. Jest  kierownikiem artystycznym cyklu koncertów organowych w Bystrej Krakowskiej i w Wiśle.


MARCIN CISZEWSKI – kontratenor, w 1999 r. ukończył Akademię Muzyczną  w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza). Kształcił się również pod kierunkiem takich pedagogów śpiewu jak: Kinga Chełmińska (która była pierwszym nauczycielem śpiewu młodego artysty), Ryszard Minkiewicz, Kai  Wessel, Gerhard Kahry, Dariusz Paradowski. Marcin Ciszewski już w czasie studiów występował na wielu estradach filharmonicznych w kraju, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy. Śpiewał głosem tenorowym i kontratenorowym, dlatego proces kształcenia przebiegał dwutorowo. Debiutował  w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Rozpoczął też współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. IL Tempo, Ars Nova, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln - Reinhardta Goebela. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej. Obecnie, Marcin Ciszewski śpiewa głosem kontratenorowym, a doświadczenie i wiedza jaką zdobył w czasie studiów, pozwala mu na wykonywanie współczesnych utworów o wyjątkowo rozległej skali; (np.  dzieła Mariana Sawy, czy Eugeniusza Brańki, utrwalone na płycie nagranej z Ewą Bąk  w 2009 r.) Artysta koncertował:  w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach  muzycznych w Paryżu (Katedra Notre-Dame w Wersalu)  Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych. Wystąpił w takich salach jak m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de  Tulouse, Generale Theatre   de Bourg-en-Bresse. Marcin Ciszewski w 2002 r. został zaproszony przez wybitnego włoskiego dyrygenta -  Rinaldo Allessandriniego, do udziału w przedsięwzięciach muzycznych Europejskiej Akademii Barokowej w Ambronay (Francja).  Artysta wystąpił  na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. pod patronatem; Jolanty Kwaśniewskiej (Festiwal w Helu 2003-2006 r.), Marii Kaczyńskiej  (2008-2010 r.), Prezydentów; Aleksandra Kwaśniewskiego i  Jacques’a Chiraca (Festiwal Vezere we Francji - program „Nova Polska 2004”). Artysta koncertował pod batutą wybitnych polskich dyrygentów, takich jak m.in. Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski, Michał Nesterowicz. Marcin Ciszewski dokonał wielu nagrań CD, radiowych i telewizyjnych - m.in. płyta „Święty Kazimierz Król Polski” A. Scarlattiego (światowe prawykonanie), została nominowana do nagrody „Fryderyka ” w kategorii  „Muzyka Dawna”. Artysta posiada bogaty repertuar. Wykonuje muzykę wszystkich epok, jednak specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej. Od lat współpracuje ze znakomitą organistką Ewą Bąk, z którą  prezentuje na licznych koncertach sakralną muzykę wokalną. Marcin Ciszewski zajmuje się również pracą pedagogiczną – w latach 2001 – 2012, był  kierownikiem Chóru Akademii Morskiej w Gdyni i współtwórcą zespołu. Prowadził również swój autorski przedmiot fakultatywny “Impostacja głosu i kultura słowa mówionego” na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa. Od 2005 roku pracuje  w Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim, gdzie uzyskał stanowisko adiunkta i stopień naukowy  doktora sztuk muzycznych.